Haid yang kerap petanda hormon sihat.

Sebagai seorang wanita yang mengalami haid secara teratur, pernahkah terfikir apa makna "haid teratur" pada badan kita? Tempoh haid yang teratur ditakrifkan sebagai kitaran yang berlaku setiap 21 hingga 35 hari, berlangsung selama 2 hingga 7 hari. Jika seseorang mempunyai haid yang teratur, ini menunjukkan bahawa badannya berfungsi dengan baik dan hormon berada dalam keseimbangan. Haid yang teratur menunjukkan bahawa ovulasi sedang berlaku, dan badan menghasilkan jumlah hormon yang diperlukan. Sebaliknya, haid yang tidak teratur boleh menjadi tanda masalah kesihatan seperti PCOS, gangguan tiroid atau keabnormalan sistem pembiakan.

Mempunyai haid yang teratur bermakna badan mampu untuk berovulasi. Ini penting untuk kesuburan. Jika haid tidak teratur, sukar untuk hamil kerana badan tidak mengalami ovulasi secara teratur. Haid yang teratur menandakan badan sudah bersedia untuk hamil. Tetapi selain pembiakan, kitaran haid yang teratur mencerminkan keseimbangan dalam sistem dan fungsi badan yang lain.
Ini kerana setiap bulan haid adalah hasil daripada "perbualan" antara otak dan ovari. Dua daripada kawasan otak iaitu hipotalamus dan kelenjar pituitari adalah berkait rapat dengan kelenjar adrenal, tiroid, dan usus. Jadi apabila satu sistem terganggu, others may suffer.

Haid yang tidak teratur selalunya menunjukkan tanda-tanda isyarat terganggu di sepanjang laluan otak ke usus. Implikasinya dirasai di seluruh badan. Sebagai contoh, ketidakseimbangan hormon. Haid yang kerap memberitahu bahawa hormon seks berada dalam keadaan optimum. Apabila hormon seimbang, kita rasa bertenaga, tidur lena, dan berminat dengan seks. Apabila haid tidak teratur, seseorang mudah stress, mengalami mood swing, kerap berasa letih, tidak bersemangat dan kurang berminat dengan seks.

Satu lagi contoh lain, kesihatan tulang. Keseimbangan hormon estrogen, progesteron, dan testosteron membantu memastikan kitaran haid sihat dan tulang yang sihat. Tulang adalah penjana hormon. Jika keseimbangan hormon terganggu, haid mungkin menjadi tidak teratur. Itu memberikan petunjuk bahawa pembentukan tulang baru tidak seiring dengan kerosakan tulang.

Siapa ada masalah tiroid? Perasan tak haid anda tidak berapa teratur? Apabila tiroid kurang aktif atau berfungsi perlahan, ia boleh menyebabkan keletihan, penambahan berat badan, kemurungan, kolesterol tinggi dan gejala lain. Jika tiroid sihat, haid lebih berkemungkinan menjadi teratur.

Antara semua tanda-tanda tadi, tanda yang paling ditakuti oleh kebanyakan wanita adalah kegemukan. Lemak, terutamanya di sekeliling pinggang juga menghasilkan estrogen serta leptin, iaitu hormon yang membantu mengawal selera makan. Estrogen yang terlalu banyak dalam badan (akibat lemak yang banyak) menyumbang kepada ketidakteraturan haid. Selain itu, kekurangan berat badan akibat diet ketat, senaman berlebihan, atau stress melampau juga boleh menyebabkan ketidakteraturan haid.


Perhatikan kitaran haid dalam period tracker tadi. Haid datang pada setiap bulan dalam selang masa yang tidak jauh beza. Tempoh haid juga konsisten 9 hari. Walaupun irregular periods are common, kita perlu semak kitaran haid setiap bulan. Ia membantu kita memahami badan dan melihat sebarang perubahan.


Sesiapa ada masalah kitaran haid yang tidak teratur, boleh cuba dulu Herba Rahsia Rimba. Whatsapp 012-7728976.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart