Inilah yang berlaku pada kulit apabila minum kopi.

Kafein memperlahankan kadar badan menghasilkan kolagen. Kafein mengganggu kolagen dengan menghalang enzim prolidase, yang memainkan peranan penting dalam sintesis kolagen. 

"Jadi kafein adalah perosak kolagen dan saya harus berhenti minum kopi?"

Not exactly. Perlu diingat bahawa kopi tidak memusnahkan kolagen Ia menghalang dan memperlahankan pengeluarannya sahaja. Badan manusia juga menghasilkan satu lagi enzim lain yang dipanggil CYP1A2, yang membantu memecahkan kafein untuk disingkirkan dari badan. Walau bagaimanapun, tidak semua orang mempunyai keupayaan enzim CYP1A2 yang sama. Oleh itu kesan kafein pada kolagen kulit mempunyai faktor genetik yang kuat. Maksudnya, kesan negatif kafein ke atas kulit seseorang yang memiliki keupayaan enzim CYP1A2 yang efisien, adalah kurang. Bagi seseorang yang memilki keupayaan enzim CYP1A2 yang rendah perlu lebih berpada-pada mengambil kafein.

Jadi, apa yang boleh kita faham dari penjelasan tadi? Penjelasan tadi menunjukkan bahawa pengambilan GLOEI oleh 2 orang yang sama umur, sama jantina dan sama kuantiti pengambilan kafein belum tentu mendapat kesan yang sama. Sebab itu, jangan bandingkan progress anda dengan orang lain. Perhatikan progress kulit anda sendiri sahaja.

"Adakah kopi menyebabkan jerawat?"

In a word, NO. Tetapi jika anda sedang ada jerawat, elakkan minum kafein dan minuman manis buat sementara waktu.

"Kenapa pula begitu?"

Kerana kafein menyebabkan peningkatan hormon kortisol, yang boleh meningkatkan jumlah minyak yang dihasilkan oleh kelenjar sebum anda. Bottom line is, kafein yang diambil secara sederhana, memberi sedikit kesan buruk pada kulit. Manakala kafein yang diambil dengan banyak boleh meningkatkan risiko kesan buruk pada kulit.

"So, how much coffee is too much coffee?"

Satu cawan setiap pagi is nothing to be concerned about. The general rule adalah sekitar 1-3 cawan sehari, tetapi jumlah ini bergantung pada kepekaan anda terhadap kafein.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart