Tidur Boleh Membantu Menurunkan Berat Badan

Jika anda cuba menurunkan berat badan, jumlah tidur adalah sama penting dengan diet dan senaman. Malangnya, ramai orang tidak cukup tidur. Banyak bukti menunjukkan bahawa tidur menjadi faktor yang buatkan ramai orang mengalami kesukaran menurunkan berat badan. Tidur tidak perlu banyak, tetapi MESTI berkualiti. Dalam Islam, tidur yang berkualiti adalah sekitar 10 malam hingga 3 pagi. Tidur yang kurang berkualiti (kurang nyenyak) mempunyai hubungan dengan ukur lilit pinggang yang lebih besar. Saiz pinggang adalah petunjuk kepada lemak perut. Sebab itulah GreenAard amat mementingkan ukur lilit pinggang berbanding angka pada penimbang kerana kita mahu turunkan lemak.

"Tapi, di mana kaitannya tidur dengan berat badan?"

Kekurangan tidur memberi kesan negatif kepada tahap kelaparan. Ia mempengaruhi seseorang untuk mengambil lebih banyak kalori daripada makanan tinggi lemak dan tinggi gula. Perasan tak, bila kita kurang tidur (atau keletihan), kita selalu rasa nak makan dan apa juga yang dimakan terasa seperti tidak puas. Lalu, kita cenderung mengambil fast food, junk food, dessert dan makanan yang merepek-repek. Sedar tak ketika itu kita makan bukan kerana lapar tetapi kerana emosi yang tidak stabil akibat kurang tidur?

Tidur yang cukup membantu mengelakkan peningkatan dalam selera makan. Kajian mendapati bahawa mereka yang kurang tidur mengambil tambahan 385 kalori setiap hari, dan biasanya datang daripada makanan berlemak. Kekurangan tidur membawa kepada peningkatan ketara dalam kelaparan, keinginan untuk makan, saiz hidangan, dan pengambilan coklat serta makanan berlemak. Tidak mendapat tidur yang berkualiti meningkatkan pengeluaran hormon ghrelin yang membuatkan anda berasa lapar. Dalam masa yang sama, badan kurang mengeluarkan hormon leptin, iaitu hormon yang membuatkan anda berasa kenyang. Apabila tidak mendapat tidur yang mencukupi, badan menghasilkan lebih banyak ghrelin dan kurang leptin, menyebabkan anda lapar dan selera makan bertambah.

Jadi, boleh nampak tak, weight loss bukan sekadar KURANGKAN MAKAN atau BERSENAM, tetapi lebih dari itu. Kurang tidur dan stress juga membuatkan badan seakan-akan disekat dari menurunkan berat. Sebab itulah mekanisme utama dalam GC Plus adalah mengurangkan rasa lapar. Serotonin yang dirangsang setelah mengambil GC Plus akan membuatkan selera makanan disekat, seseorang merasa lambat lapar dan mood lebih stabil. Mood yang stabil akan mengurangkan seseorang makan mengikut emosi.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart