Karbohidrat: Kawan atau Lawan?

Karbohidrat telah lama dianggap sebagai the devil's food penyebab berat badan bertambah. Adakah pernyataan ini wajar? Adakah karbohidrat benar-benar menyebabkan lemak badan bertambah? The answer is not that simple. Ia bergantung kepada jenis dan jumlah karbohidrat yang diambil, serta kadar metabolisme dan tahap aktiviti seseorang.

Walau bagaimanapun, bukan semua karbohidrat dicipta sama. Sesetengahnya, seperti gula halus dan roti putih, mengandungi gula ringkas yang disimpan sebagai lemak jika tidak digunakan oleh badan dengan segera. Sebaliknya, karbohidrat kompleks, seperti bijirin dan beras (nasi) mengambil masa yang lebih lama untuk dihadam. Ini membolehkan tenaga dibebaskan secara beransur-ansur tanpa menyebabkan lonjakan paras gula darah yang boleh menyebabkan penambahan berat badan.

Ini dibuktikan oleh SAINS. Jepun merupakan negara dengan pengambilan karbohidrat tertinggi, iaitu 58%. Orang Jepun makan nasi hampir setiap kali waktu makan. Tetapi dalam pada masa yang sama Jepun mempunyai kadar obesiti terendah di antara negara maju, iaitu hanya 4.3%! Maka bolehlah dirumuskan di sini bahawa makan karbohidrat belum tentu menjadikan seseorang gemuk.

Dulu, diet Atkins dikatakan sebagai penyelesaian masalah kegemukan. It wasn't. Sekarang adiknya pula, si Keto Diet mengatakan penyebab gemuk adalah kerana makan terlalu banyak karbohidrat. Can we stop demonizing carbohydrates already?

Dalam dokumenteri "Homecoming", Beyoncé kata "Demi mencapai tujuan saya (weight loss), saya membataskan diri dari roti, dari karbohidrat, dari gula ..."

"...saya hanya makan sebiji epal"

Err..hello, Beyonce? Epal ada karbohidrat, ya. If you’re going to remove something from your diet, you should probably know what it is first.

Ok. Let's talk science for a while. Karbohidrat adalah salah satu makronutrien yang membentuk semua makanan. Semasa kita makan karbohidrat, enzim dalam usus memecahkannya sebelum usus kecil dapat menyerapnya. Setelah penyerapan, glukosa (gula) dalam darah akan menaik. Kenaikan glukosa dalam darah mendorong pembebasan insulin, yang membolehkan sel-sel mengambil glukosa dan menggunakannya sebagai sumber tenaga. Insulin juga memberi isyarat kepada hati untuk menyimpan glukosa berlebihan sebagai glikogen.

Walau bagaimanapun, hati hanya dapat menyimpan sejumlah glikogen dalam satu masa. Sebarang lebihan gula akan ditukar menjadi lemak untuk penyimpanan jangka panjang. Dalam keadaan glikogen tidak mencukupi, lemak simpanan dipecahkan menjadi glukosa. Badan gunakan glukosa ini sebagai tenaga. Sebab itulah JANGAN SEKAT KARBOHIDRAT kerana ia sumber tenaga utama badan dan otak.

Dalam GC Plus ada sejenis bahan aktif yang dinamakan HCA. HCA menyekat karbohidrat daripada menjadi lemak. Cara HCA menyekat adalah dengan menukarkan karbohidrat menjadi glikogen yang disimpan dalam otot, tanpa pembentukan lemak baru. Dengan cara itu, sel lemak akan kekal mengecut, tidak diisi dengan lemak baru kerana tiada lemak baru dihasilkan. Dalam masa yang sama, glikogen yang tersimpan dalam otot akan menambahkan jisim otot. Apa bila jisim otot meningkat, pembakaran lemak menjadi lebih cepat. Setelah menggunakan GC Plus selama 1 botol, cuba uji tahap bodyfat anda. Pasti menurun. Tak percaya cuba dulu GC Plus 2 bulan, kemudian check lilitan pinggang masing-masing.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart