Cara Merawat dan Mencegah Ekzema

Walaupun tidak ada penawar untuk ekzema, anda beberapa cara untuk mengurangkan simptom. Keep in mind that there’s no perfect solution that works for everyone. Dari ubat sapu, ubat makan, sabun, krim, lotion - kita mesti pelembap hingga ubat, mencari tahu apa yang terbaik untuk rawatan. Mungkin memerlukan beberapa trial and error.

Yang PERTAMA, mesti kenal apa yang mencetuskan ekzema. Setiap orang yang ada masalah ekzema mesti ada PENCETUS masing-masing. Yang biasa termasuk :

  • Alergen, seperti bulu binatang, debu, habuk, serbuk
  • Makanan tertentu
  • Sabun dan detergen
  • Perubahan suhu
  • Kain yang kesat
  • Skincare atau wangian
  • Stress
  • Peluh
  • Asap rokok

Jadi, boleh fahamkan kenapa rawatan ekzema tak sama untuk semua orang? Ini kerama PENCETUSnya juga tak sama.

KEDUA, pilih pelembap (Moisturizer) yang betul.

Pelembap adalah first line of defense untuk memastikan kulit tidak kering. Untuk kulit ekzema, ada 3 basic type yang boleh dipilih :

  • Jenis seperti jeli petroleum (ala-ala Vaseline). Ini PALING BAGUS kerana ia menahan kelembapan tetapi agak berminyak.
  • Krim. Menahan kelembapan tetapi tidak sebagus jeli petroleum.
  • Losyen. Nipis, kurang menahan kelembapan dan tak begitu berkesan kerana tak tahan lama.

Semasa menyapukan pelembap, PLEASE BE GENTLE kerana kulit anda sensitif. Jangan gosok tetapi sapu smoothly. Yang paling penting, JANGAN gunakan tangan semasa mengambil pelembap dari bekas. Use a pump. Kalau guna jari, you will leave your germs behind. Dan selepas apply pelembap, cuci tangan.

KETIGA, jangan terlampau kerap mandi, kerana kulit yang kerap terdedah dengan air akan mengurangkan minyak semulajadi pada kulit. Kulit akan menjadi bertambah kering. Setiap kali mandi, JANGAN LEBIH 15 MINIT. Gunakan sabun yang MILD. Paling bagus gunakan BATH OIL kerana ia membantu melembapkan kulit. Jangan scrub dan jangan guna loofah. Semasa mengelap badan, hanya PAT DRY.

Detergent can be harsh on skin, jadi yang KELIMA, pilih dengan bijak. ELAKKAN sabun jenis antibakteria sebab biasanya ia lebih KERAS pada kulit. Deodoran is a NO-NO. Jangan guna sebarang produk yang ada pewarna (dye) atau pewangi. Cari produk yang ada as few additives as possible. TAK PERLU guna fabric softener.

KEENAM, pemilihan pakaian sangat penting kerana pakaian akan menyentuh kulit sepanjang hari, jadi biar pilih yang selesa dan tak merengsakan. The basic rule adalah untuk mengelakkan geseran. Ini bermaksud pakaian kasar, ketat, atau kesat seperti wool, are OUT. Cari jenis fabrik yang lembut dan breathable. Fabrik kapas pilihan paling baik kerana panas dan peluh boleh mencetuskan kerengsaan, jadi penting to stay cool.

Nak menahan diri dari menggaru kulit memang susah, apatah lagi ekzema memang menyebabkan kegatalan kulit. Tetapi, semakin menggaru, kulit akan mudah luka akhirnya cenderung pada jangkitan. Kami cadangkan, letakkan kain basah di kawasan yang gatal kemudian gosok perlahan dengan menggunakan hujung jari sahaja.

GreenAard ada satu produk khas untuk kulit bermasalah seperti EKZEMA, yang sesuai digunakan dari bayi hingga orang dewasa, iaitu CLEANSING GEL. Ia merupakan produk pencuci muka dan badan, boleh juga digunakan sebagai mandian. Cleansing Gel mengandungi 3 jenis minyak - minyak kelapa, minyak zaitun dan minyak pokok teh (tea tree oil). Kesemua minyak ini membantu menambahkan kelembapan pada kulit ekzema. Nak cuba?


Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart