Skinny Fat

"Skinny fat" biasanya digunakan untuk merujuk kepada seseorang yang kurus tetapi memiliki peratusan lemak badan yang agak tinggi, walaupun mempunyai BMI normal. Seseorang yang "skinny fat" mempunyai sejumlah besar lemak viseral dan tidak mempunyai jisim otot yang besar. Badan setiap orang berbeza. Sesetengahnya cenderung secara genetik untuk mempunyai peratusan lemak badan yang lebih tinggi dan kurang otot. Semakin berusia juga badan cenderung mengumpul lemak dan hilang jisim otot. Peningkatan lemak badan adalah disebabkan oleh perubahan hormon yang menjadikan badan lebih sukar mengekalkan otot.

Ketidakseimbangan hormon juga menyumbang kepada peningkatan lemak dalam badan. Contohnya, penurunan tahap estrogen selepas menopaus menyebabkan peningkatan peningkatan jumlah simpanan lemak. Sebab itulah semakin berusia, semakin susah mengekalkan berat badan kerana tahap estrogen yang semakin menyusut. Dan sebab itu jugalah, semakin berusia, walaupun seseorang itu kurus, tetapi kurusnya tidak solid seperti ketika muda. Lebih-lebih lagi pada wajah. Wajah pasti lebih bulat dan jatuh kerana simpanan lemak yang bertambah. 

Seseorang yang skinny fat berisiko mendapat penyakit metabolik kerana mereka adalah obes secara metabolik walaupun berat badan normal. Lima risiko untuk orang skinny fat ialah:
  • tekanan darah tinggi
  • paras gula darah tinggi
  • lemak berlebihan di sekeliling pinggang
  • tahap trigliserida yang tinggi
  • tahap rendah kolesterol HDL yang baik
Baru-baru ini seorang doktor perubatan di Malaysia, dalam videonya mengatakan bahawa dia terperanjat apabila kebanyakkan patient yang tinggi kolesterol adalah dari kalangan mereka yang berbadan kurus. Tahu tak kenapa boleh jadi begitu?

Yang pertama, orang kurus selalu menyangka mereka sihat kerana tidak gemuk. Jadi, mereka cenderung untuk makan makanan yang manis dan berlemak. Apabila makan makanan yang tinggi kandungan gula, gula dalam darah meningkat dan badan menghasilkan insulin. Insulin akan memindahkan gula ke dalam sel lemak dan otot untuk disimpan. Tahap insulin yang meningkat secara berterusan menyebabkan rintangan insulin, iaitu keadaan di mana badan berhenti bertindak balas terhadap insulin. Rintangan insulin membuatkan peningkatan lemak dalam badan. Yang kedua, disebabkan kurus, mereka tidak kisah untuk makan dengan banyak. They are very proud because their bodies are difficult to get fat. Akhirnya tanpa sedar, kolesterol sebenarnya sudah menumpuk di dalam salur darah.



Ini adalah carta kolesterol untuk rujukan anda. Cuba lakukan ujian darah untuk lihat bacaan kolesterol anda. Cuba Nutrijuice selama 2-3 bulan dan anda dapat lihat bacaan kolesterol anda semakin menurun. Ini sudah terbukti.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart