Saya pakai IUCD. Boleh tak saya ambil Herba Rahsia Rimba?

Sebagaimana yang selalu kami jelaskan, sesiapa yang mengambil pil hormon perancang, tidak digalakkan mengambil Herba Rahsia Rimba. Kerana yang membuatkan haid anda terhenti adalah pil hormon tersebut. Mengambil Herba Rahsia Rimba demi untuk mendatangkan haid, mungkin tidak membantu. Walau bagaimanapun, IUCD TIDAK mengganggu fungsi hormon dalam badan. Ini kerana kebanyakan IUCD, seperti IUD tembaga dan IUD hormon, berfungsi dengan mekanisme setempat dalam rahim dan tidak menjejaskan tahap hormon.

IUD tembaga berfungsi dengan melepaskan sejumlah kecil tembaga ke dalam rahim. Itu akan mewujudkan persekitaran yang toksik kepada sperma dan telur, menghalang persenyawaan. IUD tembaga tidak mengandungi sebarang hormon dan tidak mengganggu keseimbangan hormon badan.

IUD hormon pula mengeluarkan hormon progestin dos rendah. Hormon progestin ini memekatkan lendir serviks, menjadikan sperma sukar untuk mencapai telur. Ia juga menipiskan lapisan rahim, mengurangkan kemungkinan persenyawaan berlaku. Walau bagaimanapun, penyerapan hormon adalah minimum, dan tidak mempunyai kesan ketara ke atas keseimbangan hormon keseluruhan badan.

"Kalau IUCD tidak kacau hormon, kenapa sejak pakai IUCD haid jadi tak teratur?"

Penting untuk tahu bahawa sesetengah individu mungkin mengalami kesan sampingan seperti perubahan pendarahan haid ketika menggunakan IUCD. Walau bagaimanapun, kesan ini tidak berkaitan dengan perubahan hormon sebaliknya pengaruh IUCH secara langsung pada rahim. Dalam erti kata lain, berbeza dengan pil perancang kehamilan, yang menggunakan IUCD BOLEH mengambil Herba Rahsia Rimba.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart