Saya berumur 45 tahun. Haid saya masih panjang, sekitar 10 hari. Datang setiap bulan tanpa gagal. Adakah ini bermakna saya masih jauh dari menopaus?

Haid yang masih panjang dan teratur, serta datang setiap bulan tanpa gagal pada usia 45 tahun menunjukkan bahawa anda masih jauh dari menopaus. Menopaus adalah proses di mana ovulasi dan menstruasi berhenti secara semula jadi. Dan biasanya berlaku pada wanita antara usia 45 hingga 55 tahun.

Setiap wanita mengalami perubahan badan dan kitaran haid yang berbeza-beza. Penting untuk mengambil kira faktor-faktor seperti hot flashes, gangguan tidur, perubahan mood, dan lain-lain. Jika anda mengalami gejala-gejala tadi, ia merupakan petunjuk anda berada dalam fasa pra-menopaus. Sejarah menopaus dalam keluarga boleh memberi petunjuk tentang bila anda akan mengalami menopaus.

Jika ibu atau kakak anda mengalami menopaus pada usia tertentu, anda cenderung mengalami menopaus pada usia yang sama atau berdekatan. Jika anda berusia 40-an, perhatikan gejala pra-menopaus seperti perubahan kitaran haid, hot flashes, gangguan tidur, dan perubahan mood. Semua itu boleh membawa petunjuk jika anda semakin hampir ke fasa pra-menopaus.

Pada umumnya, menopaus berlaku antara usia 45 hingga 55 tahun. Jika anda berusia 45 tahun dan masih mengalami haid secara teratur dan panjang, ini menunjukkan bahawa anda masih belum mencapai fasa pra-menopaus.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart