Kenapa ketika datang haid, wanita kerap buang air besar?

Adalah fenomena biasa bagi wanita untuk kerap buang air besar semasa datang haid. Ini adalah kejadian semula jadi dan dipengaruhi oleh perubahan hormon yang berlaku dalam badan wanita. Hormon estrogen dan progesteron yang berubah ketika haid boleh menyebabkan otot dalam usus dan rektum mengecut atau mengendur secara berbeza daripada biasa. Ini boleh menyebabkan perubahan dalam kekerapan, konsistensi, dan mendesak pergerakan usus (untuk buang air besar).

Faktor lain yang boleh mempengaruhi kekerapan ke tandas ialah prostaglandin yang dihasilkan oleh rahim semasa haid. Tahap prostaglandin yang tinggi semasa haid boleh merangsang otot usus dan meningkatkan pergerakan usus, yang boleh mengakibatkan cirit-birit atau najis lembut. Najis yang lembut menyebabkan kekerapan membuang air besar. 

Sesetengah wanita mungkin mengalami tekanan (stress) semasa haid, yang boleh menjejaskan sistem penghadaman mereka juga. Tekanan boleh mencetuskan pembebasan hormon kortisol yang mengubah pergerakan usus. Secara keseluruhan, kekerapan buang air besar semasa haid adalah gejala haid yang biasa, cuma kurang selesa. Nasib baik terdapat beberapa tips yang boleh membantu mengurangkan gejala ini. Elakkan kafein dan makanan pedas ketika haid kerana ia boleh merengsakan sistem penghadaman dan memburukkan lagi pergerakan usus.

Kurangkan pengambilan gula dan makanan yang diproses (fast food atau ready-to-eat food) untuk membantu mengekalkan pergerakan usus yang normal. Minum teh herba, atau electrolyte-enhanced drinks. Kenapa teh herba? Penyelidikan mencadangkan herba berkesan dalam mengurangkan kekerapan membuang air besar semasa haid. Dipercayai bahawa ciri-ciri anti-radang dan anti-kejang pada herba memberi manfaat mengurangkan pergerakan usus yang luar biasa ketika haid.

Ciri-ciri pada herba membantu melegakan senggugut dan gejala haid yang lain. Herba boleh dimakan sebagai teh atau ditambah kepada makanan sebagai makanan tambahan. GreenAard ada Herba Rahsia Rimba yang sememangnya bertujuan membantu mengurangkan simptom ketika haid. Masalah kejang perut, senggugut, haid kurang lancar, PMS, dan kekerapan ke tandas dapat dikurangkan dengan Herba Rahsia Rimba. Herba Rahsia Rimba is generally considered safe, tetapi pengguna MESTI mengikut cara pengambilan yang telah kami tetapkan. Jangan derhaka!

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart