Keputihan datang dengan sangat banyak dan sangat busuk.

Keputihan yang kerap adalah tanda sistem pembiakan yang sihat. Keputihan normal mengandungi campuran lendir serviks, cairan vagina, sel mati, dan bakteria. Wanita boleh mengalami keputihan yang teruk akibat terangsang atau semasa ovulasi. Walau bagaimanapun, keputihan berlebihan yang berbau busuk atau kelihatan tidak normal indicate an underlying condition.

#1 Rangsangan seksual
Rangsangan seksual triggers beberapa tindak balas fizikal di dalam badan. Mudah terangsang adalah salah satu sebab kenapa keputihan seolah-olah keluar dengan banyak.

#2 Ovulasi
Cecair serviks turut meningkat pada hari-hari menjelang ovulasi. Dalam tempoh ini lendir akan keluar dengan banyak hingga boleh membasahkan seluar dalam.

#3 Ketidakseimbangan hormon
Ketidakseimbangan hormon yang berkaitan dengan stress, perubahan diet, atau pengambilan ubat-ubatan boleh menyebabkan keputihan keluar dengan banyak.

#4 Vaginitis
Ini merujuk pada jangkitan atau kerengsaan disebabkan oleh faktor-faktor seperti douches, lubricants, dan pakaian yang tidak sesuai. Memakai seluar dalam atau seluar yang ketat untuk tempoh yang lama menyebabkan berpeluh dan boleh mendapat jangkitan vaginitis.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart