Keluar Lendir Berwarna Coklat Dari Faraj. Perlukah dirawat?

Keputihan berwarna coklat mungkin kelihatan membimbangkan, but it is not always a reason for concern. Biasanya sekitar kitaran haid, keputihan coklat ini akan keluar. Kenapa?

Kerana ada darah yang ambil masa untuk keluar dari rahim. Dalam perjalanan keluar dari rahim, darah teroksidasi (oxidies), menyebabkannya berwarna coklat. Aliran darah yang keluar dari faraj lebih perlahan pada awal dan akhir haid. Apabila darah meninggalkan badan dengan cepat, biasanya ia berwarna merah. Apabila aliran perlahan, darah mempunyai waktu untuk teroksidasi. Ini menyebabkannya berubah menjadi coklat atau hitam.

Discharge berwarna coklat juga boleh berlaku akibat ketidakseimbangan hormon. Hormon estrogen membantu menstabilkan lapisan rahim. Jika estrogen terlalu sedikit, lapisan rahim boleh pecah dan membebaskan pendarahan yang tidak normal (berwarna coklat). Estrogen rendah juga boleh menyebabkan:
  • hot flashes
  • insomnia
  • perubahan mood atau kemurungan
  • kesukaran menumpukan perhatian
  • jangkitan saluran kencing
  • kenaikan berat badan
Ketika telur dilepaskan darI ovari (ovulasi), lendir berwarna pinkish hingga coklat keluar dari faraj bersama-sama lendir. Lendir ini teksturnya seakan-akan putih telur. Serentak dengan itu terasa sakit di bahagian bawah perut dan suhu badan berubah sedikit (terasa macam nak demam). Ovulasi berserta sakit di bawah perut tadi jarang berlaku pada wanita, but some women experience it. Secara amnya, ia tidak bahaya. Tetapi bagaimana nak pastikan discharge coklat tadi adalah ovulasi, dan bukan disebabkan jangkitan bakteria atau ovarian cyst?

Yang pertama, ovulasi biasanya berlaku kira-kira 2 minggu sebelum kitaran haid seterusnya. Jika lendir coklat keluar pada tempoh ini, ia pasti ovulasi. Yang kedua, rasa sakit akibat ovulasi biasanya hilang sekitar 24-36 jam, jadi rawatan tidak diperlukan.

Kebanyakkan isu dengan kesihatan wanita adalah akibat ketidakseimbangan hormon, especially estrogen. Kekurangan estrogen menyebabkan kitaran haid terganggu, berat badan meningkat dan mood swing. Boleh cuba Herba Rahsia Rimba kerana ia membantu menstabilkan hormon estrogen anda.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart