Adakah normal jika keputihan keluar setiap hari?

Sebagai wanita, kita semua tahu bahawa keputihan adalah "normal", semua wanita pasti ada pengalaman dengan keputihan. Tetapi apakah sebenarnya keputihan dan bagaimana kita dapat mengetahui apa yang normal, apa yang mungkin menjadi petanda masalah?

Keputihan berasal dari kelenjar di dalam faraj dan serviks. Kelenjar ini menghasilkan sejumlah cecair yang juga dikenali sebagai rembesan vagina (vaginal discharge). Cecair ini keluar dari vagina SETIAP HARI. Ia membersihkan sel-sel lama yang melapisi vagina. Ini adalah proses yang semulajadi - cara badan menjaga kebersihan vagina.

Keputihan berbeza dari wanita ke wanita. Sebahagian wanita mengalami keputihan setiap hari, ada yang experience it less frequently. Keputihan yang normal biasanya berwarna jernih atau seperti susu dan mungkin ada bau yang tidak menyenangkan atau busuk.

Penting untuk tahu bahawa keputihan berubah sepanjang kitaran haid. Perubahan warna dan kuantiti keputihan ada kaitan dengan ovulasi, dan ini adalah NORMAL. Walau bagaimanapun, ada keputihan yang "tidak normal" di mana berlaku ketidakseimbangan bakteria sihat di faraj.

Tanda-tanda keputihan yang bermasalah termasuklah :

  • peningkatan jumlah keputihan
  • perubahan warna, bau atau tekstur.

 Gejala lain :

  • kerengsaan
  • gatal-gatal
  • pedih seperti terbakar/melecet di dalam atau di sekitar faraj.


Kombinasi faktor-faktor ini dapat membantu mengenalpasti apa yang mungkin berlaku dalam badan. Lihat rajah di bawah :

Jenis Keputihan Boleh jadi... Gejala  Apa Yang Anda Boleh Lakukan
Seperti susu atau putih tanpa bau Keputihan normal Tiada Tidak ada! Anda sihat!
Tebal, putih, menyerupai cottage cheese Jangkitan yis Gatal-gatal vagina, burning, kemerahan, bengkak, sakit ketika buang air kecil atau seks Jumpa doktor atau boleh cuba Herba Rahsia Rimba
Putih, kuning atau kelabu Vaginosis bakteria (BV) Bau hamis, gatal-gatal dan bengkak Jumpa doktor atau boleh cuba Herba Rahsia Rimba
Kuning atau hijau, tebal Trichomoniasis Bau busuk Jumpa doktor atau boleh cuba Herba Rahsia Rimba
Coklat atau berdarah Haid tidak teratur Sakit pelvis atau pendarahan faraj Jumpa doktor
Kuning cloudy Gonorea Sakit pelvis Jumpa doktor

 

 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart