GC Plus / lemak

Bolehkah Lemak Menjadi Otot?

Mencuba untuk buang lemak dan membina otot serentak adalah goal bagi ramai orang. Antara mitos yang paling popular adalah, "Lemak boleh berubah menjadi otot melalui latihan angkat berat atau senaman". Bolehkah lemak berubah menjadi otot?

Jawapannya, TIDAK. Kerana. otot dan lemak terdiri daripada sel yang berbeza.

Otot datang dalam tiga bentuk - rangka, otot jantung dan otot halus (kebanyakannya dalam usus). Otot yang selalu kita sebut-sebut adalah merujuk kepada otot rangka. Tisu otot rangka ini terdiri daripada blok-blok protein. Sedangkan lemak terdiri daripada trigliserida.

Nota : Trigliserida adalah salah satu komponen kolesterol. Boleh nampak kan, apa kaitan berat badan dengan kolesterol?

Oleh kerana sel otot dan lemak mempunyai komposisi kimia yang berbeza, maka kedua-duanya tidak dapat ditukarkan menjadi satu sama lain. Hakikatnya, proses kehilangan lemak dan pembentukan otot isn’t quite that simple. Jadi, apa yang berubah ketika berat badan berkurangan?

- kehilangan lemak
- otot menyusut
- simpanan glikogen berkurang (air keluar dari badan)

Penurunan berat badan yang baik mestilah melibatkan kehilangan lemak sahaja, bukan otot. Untuk menurunkan berat badan, badan mesti mendapat kurang kalori. Bermakna, seseorang mesti makan sedikit kalori daripada yang diperlukan. Tetapi, kekurangan kalori yang terlalu besar menyebabkan otot mengecil kerana badan memecahkan otot untuk digunakan sebagai tenaga.

Oleh itu, disyorkan kekurangan kalori yang sihat adalah sekitar 500 kalori sahaja sehari. Jika keperluan kalori anda adalah 1600 kalori sehari, cuba kurangkan 20% (320 kalori). Kalori baru anda menjadi sekitar 1400 kalori. Amalkan kalori baru ini selama 1 minggu dan lihat berat badan berkurangan.

Semasa badan mendapat kekurangan kalori yang sederhana ini, trigliserida dalam lemak akan digunakan sebagai tenaga, bukannya otot. Sebab itulah berat badan yang susah untuk turun ada kaitan dengan kolesterol tinggi kerana trigliserida adalah sebahagian dari kolesterol. Walau bagaimanapun, mengurangkan 500 kalori sehari memang susah dilakukan sekiranya belum terbiasa. Sebab itulah kami cadangkan ambil GC PLUS kerana ia membantu membebaskan serotonin dengan banyak. Serotonin mengurangkan rasa lapar.

Diana Ishak
Read more

3 jenis obesiti pada lelaki

Anda mahu KURUS? Jom kenali 3 JENIS OBESITI bagi lelaki dan boleh kurus mengikut kaedah yang tepat! 

Bersenam, menahan makan, atau diet merupakan antara kaedah untuk mengurangkan berat badan. Kegemukan atau obesiti bukan sahaja boleh memberi kesan kesihatan malah akan memberi kesan psikologi kepada individu. 
Sebelum ‘mengisytiharkan perang’ terhadap kegemukan, anda perlu tahu dahulu punca obesiti boleh berlaku. Perkara utama untuk mengurangkan berat badan ialah memberi tumpuan kepada bahagian manakah yang mengalami masalah kegemukan. Obesiti lelaki terbahagi kepada tiga jenis disini, anda boleh lihat anda berada dalam golongan yang mana.

Obesiti di bahagian atas badan akibat daripada makan secara berlebihan. Jika anda seseorang yang kuat makan dan tidak suka bersenam, anda cenderung untuk berada dalam kumpulan ini. Anda perlu mengurangkan pengambilan gula dan perlu bersenam selama 30 minit sehari. Rujuk pakar perubatan jika tidak mendapat keputusan yang baik untuk beberapa tempoh.

Obesiti dibahagian perut atau perut buncit. Ini masalah utama perut buncit bukan disebabkan oleh makanan tapi disebabkan seseorang mengalami masalah tekanan, kebimbangan, atau kemurungan. Anda perlu menjalani senaman yang lebih relaks untuk memberi anda ketenangan. Jangan terlalu bersenam dengan cara yang keras kerana bimbang anda akan mudah berputus-asa. Anda juga dinasihatkan bertemu pakar psikiatri untuk mendapatkan nasihat.

Di bahagian perut dan belakang berlemak. Seseorang yang mengalami masalah ini kebanyakkannya tidak rajin bersenam. Oleh itu, anda perlu meningkatkan senaman sambil menjalani gaya hidup yang sihat. Amalkan pemakanan yang memberi kesihatan kepada anda dan paling penting, jangan makan berlebihan. Kurangkan makanan bergula dan mempunyai lemak yang tinggi. Anda boleh amalkan pemakanan dan senaman seperti yang disyorkan.

Paling penting, anda mestilah mengamalkan gaya hidup sihat seperti tidak merokok, minum minuman beralkohol, dan makan tanpa mengikut aturan yang tidak betul. 

Syiema Suaid
Read more

Sama tapi berbeza?

 

Ini akak nak bagi contoh kenapa 2 orang yang mempunyai berat badan yang sama tak semestinya boleh muat baju yang bersize sama. Haaaaaa...pelik tak?
.
Cuba tengok gambar ni.
Ini adalah gambaran 2 orang yang mempunyai berat badan yang sama tapi seorang ada body fat yang lebih tinggi dari yang satu lagi.
.
Inilah yang GC Plus buat pada badan korang.
GC Plus TAK AKAN buatkan badan korang jadi kurus (kerempeng) tapi akan bantu dapatkan berat badan yang ideal.
Berat badan yang ideal adalah berat badan yang sihat - bermakna selain dari bantu korang dapat berat badan yang sewajar dengan ketinggian, ia juga bantu mengurangkan body fat. Sebab tu ada certain cases di mana pengguna GC Plus kata berat tak nampak kurang banyak tapi seluar lama semua dah boleh pakai semula.
Macamana boleh jadi macam ni?
.
Ini adalah kerana GC Plus menambahkan jisim otot.
Bila jisim otot bertambah, metabolisme akan meningkat.
Metabolisme yang meningkat akan membakar lebih lemak.
Otot membuatkan badan lebih fit.
Lemak membuatkan badan nampak fat.
Beza, kan?
.

Diana Ishak
Read more

Beza di antara KURUS dan BERAT IDEAL

 

Cuba tengok gambar ni.
Hampir sama, kan? Tapi sebenarnya tak serupa.
Kalau tengok betul-betul, ada perbezaan yang SANGAT SEDIKIT pada bentuk badan mereka. Masing-masing dah slim tapi masih ada yang rasa badan tak cukup slim. Kenapa jadi macam ni?
.
Ada beza di antara KURUS dan BERAT IDEAL.
Kebanyakkan orang aim untuk kurus.
Dan mereka menilai KURUS dengan - boleh pakai jeans size 24, boleh pakai baju size XS, pinggang secekak, dan muka runcing.
Selagi tak capai 'piawaian' ni, maka ia belum lagi digelar KURUS.
Oh lagi satu, walaupun dah cecah piawaian tu, kadang-kadang ia tetap belum boleh digelar kurus sekiranya ada orang lain yang lebih kurus dari tu 😂😂.
.
Piawaian korang tu SALAH!
.
Berat ideal adalah berat sihat.
Selalunya ideal weight range adalah sekitar 10kg.
Bermakna sekiranya tinggi korang 155cm, ideal weight adalah sekitar 45kg-55kg.
45kg kelihatan kurus dan lansing.
Tapi tak bermakna 54kg itu gemuk.
Masing-masing masih lagi berada dalam skala berat yang sihat.
Jadi kenapa mesti berhempas-pulas untuk menampakkan diri sangat-sangat kurus?
.
Being skinny doesn’t make a person beautiful. Begitu juga dengan memiliki big boobs or curves. Bukan semua yang berpunggung besar dan berpayudara besar itu gorgeous. Just pastikan berat badan korang ideal - you will get not only healthy but hawttt!
.

Diana Ishak
Read more

Bukti nombor pada skala penimbang bukanlah pengukur berat badan sebenar kita.

 

 .

Numbers on a scale means nothing! The real issue is your body fat.
.
Cuba tengok gambar ni.
Semua wanita ni miliki berat badan yang sama.
Tapi ada yang nampak gempal, ada yang nampak ideal ada yang nampak kurus.
.
Ini adalah bukti nombor pada skala penimbang bukanlah pengukur berat badan sebenar kita.
Ia adalah gabungan berat lemak + berat tulang + berat otot + berat air.
Yang kita nak hilangkan adalah berat lemak sahaja.
.
Ada sorang pengguna GC Plus kata, there is only a 2kg difference between her starting and current weight, but her body composition change COMPLETELY!
.
PLEASEEEEEE STOP GETTING HUNG UP ON THE NUMBER ON THE SCALE!
PLEASE STOP THINKING YOUR WEIGHT EQUALS YOUR PROGRESS AND FOR THE LOVE OF EVERYTHING PLEASE STOP LETTING YOR WEIGHT HAVE ANY AFFECT WHATSOEVER ON YOUR SELF ESTEEM.
.
Sebab tu kami always mintak pengguna GC Plus ambil berat lemak badan sebelum guna GC Plus atau ambil ukuran pinggang. Sebab ada possibility berat badan tak turun banyak sebab otot bertambah. Tapi bila otot bertambah bermakna lemak juga semakin berkurang. Sebab tu ukuran pinggang penting.
.

Diana Ishak
Read more

Bagaimana GC Plus Bertindak

 

 .

"Macamana GC Plus bertindak mengurangkan berat badan?"

Soalan ni selalu kami terima.
Kami faham, sebelum sesuatu produk tu diterima, dah tentu bakal customer nak tahu bagaimana produk ni boleh bantu selesaikan masalah mereka, kan?

Ok kat sini kami terangkan secara ringkas dan menggunakan general terms supaya senang difahami.

Basically, komponen dalam GC Plus block pembentukan new fat dalam badan. Bila pembentukan new fat dibendung, jadi badan dapat membakar lemak yang sedia ada dalam badan tanpa gangguang pertambahan lemak baru. Sebab itulah bila anda makan makanan yang berlemak, tak sampai 1 jam, perut dah mula memulas-mulas. Kalau lagi tinggi kandungan lemak dalam sesuatu makanan tu, lebih keraplah anda ke toilet. Kalau tak percaya cuba hari ni makan nasi lemak dan esok pula makan telur setengah masak untuk breakfast. Kami yakin, kekerapan ke toilet adalah berbeza.

Semasa buang air besar 💩, cuba lihat najis anda 💩.
Adakah ia melekat di tepi-tepi toilet bowl? 🚽
Kalau YA, itu bermakna GC Plus sudah mula bertindak.
Kerana, najis yang cair, kekuningan dan melekat/berkumpul di bahagian tepi toilet bowl menunjukkan najis itu tinggi kandungan lemak. Check, jangan tak check! 😆😆😆

Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart