GC Plus / kekerapan ke tandas

Berapa lama badan boleh bertahan tanpa membuang air besar?


Saluran pencernaan yang sihat bererti membuang air besar secara rutin. Walaupun setiap orang ada 'jadual' buang air besar yang berbeza, not pooping at all is a concern. Kekerapan membuang yang "normal" adalah sekitar 1-3 kali sehari atau selang sehari. Kebanyakan orang notice pattern 'jadual' masing-masing. Some people membuang air besar pada waktu yang sama setiap hari. 

Jika seseorang buang air besar hanya 2 kali seminggu atau kurang dari tu, ini dikategorikan sebagai sembelit. Sembelit adalah penyakit. Jika tak dirawat segera, najis boleh masuk ke dalam sistem usus menjadikan lebih sukar untuk buang air besar. Tidak ada jangka masa tertentu sejauh mana seseorang boleh bertahan tanpa membuang air besar kerana setiap orang mengambil diet yang berbeza. Selain itu faktor kesihatan gastrousus dan gaya hidup yang berbeza juga menyumbang kepada keteraturan jadual buang air besar.

Tidak ada jangka masa tertentu sejauh mana seseorang boleh bertahan tanpa membuang air besar kerana setiap orang mengambil diet yang berbeza. Selain itu faktor kesihatan gastrousus dan gaya hidup yang berbeza juga menyumbang kepada keteraturan jadual buang air besar. Tetapi jika seseorang tidak buang air besar sama sekali dalam seminggu dan masih makan seperti biasa, you may need to start thinking about why you haven’t pooped. Kadang-kadang ada halangan pada usus yang tidak membenarkan najis lalu.

Some people menahan najis atau menolak untuk buang air besar kerana risau menggunakan tandas (maybe tandas kotor). Pernah terjadi satu kes, seorang wanita meninggal dunia setelah 8 minggu tidak pergi ke tandas. Penumpukan najis telah menyebabkan ususnya membesar sehingga mereka menekan organ badan hingga menyebabkan serangan jantung. Jangan biasakan diri menahan buang air besar kerana satu masa nanti badan terbiasa hingga anda tidak lagi merasa gesaan untuk membuang. Penting untuk perhatikan simptom yang timbul, ini termasuk perut kembung, merasa ingin buang air besar tetapi tidak boleh, loya dan pening kepala, tidak mengeluarkan sebarang gas (kentut), sakit perut.

Tidak membuang air besar tidak hanya mempengaruhi sistem pencernaan, tetapi badan secara keseluruhan. Beberapa komplikasi akibat terlalu lama tidak buang air besar adalah seperti:
(1) Najis sudah menjadi keras lalu tersekat dalam kolon, dan
(2) Najis yang berlebihan menekan usus menyebabkan usus terkoyak.

Diana Ishak
Read more

2 isyarat badan sedang dalam proses nak kurus

 

 .

2 isyarat badan korang sedang dalam proses nak kurus 😊.
.
💧 Kerap kencing.
Bila tubuh membakar lemak, proses ini akan melibatkan pembuangan toksin. Badan akan hilangkan toksin ini dan cara yang paling cepat adalah melalui air kencing. Jadi, jangan rasa penat kalau kejap-kejap terkencing. Itu menunjukkan badan sedang membakar lemak. Tak suka ke? 😆
.
😥 Terasa lapar (kadang-kadang sepanjang hari).
Kalau berat badan korang berlebihan dan dah terbiasa dengan makanan yang banyak, dah tentu bila badan mula nak mengecut, korang akan rasa lapar. Jangan mengalah. Ini memang proses normal kerana badan sedang aktif membakar lemak dan proses ini menggunakan tenaga yang banyak. Bila lapar, cuba makan makanan yang betul, bukan makan apa saja. Tak kisah nak makan dengan kerap, asalkan makanan yang kita makan tu seimbang dan sihat.
.
Kebanyakkan pengguna GC Plus akan kerap ke tandas untuk kencing. Jangan risau, itu tandanya your body is in a state ready to be slim 😉.
.

Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart