Genetik Eczema - It's Kind of a Big Deal

ECZEMA bukanlah penyakit yang luar biasa. Lebih dari 100 juta orang seluruh dunia mendapat eczema. Biasanya terjadi pada usia kanak-kanak tetapi orang dewasa masih boleh mendapat eczema secara tiba-tiba. Eczema boleh muncul pada bila-bila masa. Walaupun ia adalah penyakit biasa, it is not easy to deal with.

Punca eczema isn’t totally clear, tetapi ada kaitan dengan faktor luaran dan genetik (family history). Faktor persekitaran, termasuk penggunaan produk penjagaan diri, pencemaran udara, faktor iklim/cuaca seperti panas, sejuk dan lembap, dan makanan boleh menjadi punca eczema. Sekiranya eczema wujud dalam keluarga, peluang untuk mendapat eczema lebih tinggi, walaupun tanpa triggers dari faktor persekitaran. Walaupun eczema tidak boleh dirawat, at least dengan mengetahui sejarah keluarga, kita boleh bersedia dan berjaga-jaga dalam menghadapi eczema kerana separuh dari penghidap eczema will develop asthma dan food allergy.

Sekiranya telah didiagnosis dengan eczema, simptom boleh menjadi bertambah buruk kalau terdedah kepada pencetus eczema, antaranya, persekitaran yang terlalu sejuk atau terlalu kering. Perubahan suhu menghilangkan kelembapan kulit, menyebabkan kulit kering dan bersisik. Berpeluh berlebihan juga boleh merengsakan kulit terutamanya ketika peluh terperangkap, contohnya pada siku, lutut, dan leher.

Dalam keadaan tegang/stress/anxiety, badan mengepam hormon stress (kortisol) menyebabkan ketidakseimbangan berlaku. Sel menghasilkan antibodi alergi dengan cepat. Sel darah putih melepaskan histamin yang menyebabkan gatal-gatal. Terdedah kepada bahan kimia tertentu, termasuk fragrance, sabun, deterjen, dan kosmetik, boleh merengsakan kulit dan membuka peluang untuk tindak balas eczema berlaku.

Tidak kira usia, ramai penghidap eczema mengalami gatal-gatal yang teruk. Gatal-gatal menyebabkan calar, mengakibatkan kulit ada bukaan yang boleh terkena infection bakteria. Infection akan menambah-burukkan lagi keadaan eczema. Cleansing Gel GreenAard diformulasikan khas untuk kulit sensitif seperti eczema dan acne. Ramai yang telah berpuas hati dengan Cleansing Gel. Tetapi perlu diingat, Cleansing Gel bukan magic potion. Ia hanya mengurangkan simptom eczema, meredakan gatal-gatal dan memperbaiki kulit. Eczema will reappear if exposed to the factors that trigger it. Whatsapp 012-7728976 untuk meklumat lanjut tentang Cleansing Gel.
Diana Ishak
Read more

Ruam panas. Macamana nak buat ni?

.

👩Bagi ibu-ibu yang mempunyai bayi yang bermasalah ruam di bahagian pipi, dinasihatkan agar membersihkan dan mengelap bahagian muka atau pipi bayi dengan kain lembap selepas menyusu untuk mengelakkan terjadinya ruam susu atau kurap susu.

.

Ada beberapa petua tradisional di sini :

.

Ambil kelapa yang sudah diparut. Letak dalam kain dan gosokkan atau tuam pada bahagian ruam.

Ada juga yang berpendapat, air liur ibu mujarab untuk mengatasi masalah ruam susu ini. Ibu perlu jilat bahagian yang terkena ruam itu dan biarkan sehingga kering. Kemudian lap la yer air liur tu..hihi

Gunakan minyak kelapa dara, sapukan pada bahagian ruam.
Sapukan bedak sejuk atau boleh gunakan tepung ubi dan letakkan di tempat ruam.

.

Agak leceh tapi itu semua memang berkesan,tapi lagi berkesan dan mudah kalau anda cuba Cleansing Gel daripada GreenAard ni, bahan-bahan tradisional macam minyak pokok teh, minyak kelapa,aloe vera dan minyak zaitun.

Gee Abdul Rani
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart