Jangan biarkan MASK lama di muka sehingga kering

Mask membantu membersihkan (atau mencegah) jerawat. Mask datang dalam pelbagai jenis. Ada yang :

- membersihkan wajah
- melembapkan kulit
- menghilangkan sel kulit mati (exfoliate)
- mencerahkan kulit.

Just as there are many different kinds of masks for many different purposes, ada banyak cara yang berbeza untuk menggunakan mask. Teknik dan proses menggunakan mask isn’t one size fits all.

Kita TAK BOLEH memakai mask sehingga kering. Menunggu sehingga kering bermaksud mask dibiarkan lebih lama daripada yang sepatutnya. Contohnya, mask tanah liat (clay mask). Walaupun betul 'lebih keras' mask, lebih banyak sel kulit mati yang dapat dikeluarkan bila mask dikupas, tetapi for some skin ini boleh buatkan kulit jadi terlalu kering.

Bila mask dah capai tahap mengelupas (flaking), kulit boleh menjadi kering dan gatal. Ini sebenarnya tanda bahawa your natural skin barrier dah semakin berkurang.

Ada jenis mask untuk "purify". Mask jenis ni akan jadi bahaya kalau dibiarkan terlalu lama. Minyak semulajadi muka menyusut dan menjadikan kulit kering dan menggelupas. Kulit yang mengelupas invite more bacteria dan jerawat lebih cepat tumbuh. 

Ramai menganggap lebih lama memakai mask, lebih bagus untuk kulit. That’s not exactly true.

Peel-off mask juga tak boleh dipakai terlalu lama. You might think lebaih bagus membiarkannya hingga kering supaya dapat peel off dengan lebih mudah, but that’s not always the best idea.

Mask seperti gel seperti peel-off mask boleh kering seperti gam. Bulu pada wajah can get stuck pada gel dan tanggal/putus ketika kita menanggalkan mask. Ini boleh menyebabkan skin irritation dan berpotensi menjadi folikulitis.

Berbeza dengan mask yang menghidratkan kulit, kita tak perlu nak cepat-cepat tanggalkan. Memang tujuan mask ini untuk menambahkan kelembapan kulit tetapi pastikan mask adalah dari jenis yang menakung cecair. Mask yang diperbuatkan dari pulp sheet, walaupun menghidrat, ia masih tidak mampu menakung cecair dengan terlalu lama. Jika dipakai melebihi 30 minit, ia tetap akan mengering.

GreenAard Bio-Celulose mask adalah jenis mask yang menghidrat. Ia menakung air dengan lebih lama kerana mask ini bukanlah dari pulp sheet yang biasa tetapi dari bio-cellulose. Sifat bio-cellulose memang menakung air. Selepas 30 minit penggunaan pun mask masih lembap.

Kalau anda tak sure dengan mask apa yang perlu dipakai, the best thing is to follow the directions as closely as possible. Ini sangat penting kerana kita belum pasti bagaimana kulit akan bertindak balas.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart